21 mai 1932 - Bucureşti - Constanţasursa: Pe ruta amintită au fost puse în circulaţie primele trenuri fulger, care parcurgeau distanţa în trei ore, fără nicio oprire. FĂRĂ COMENTARII!!! |
În vara lui 2002, am făcut un drum de la Bucureşti la Râmnicu Sărat. Cred că o dată sau de două ori am mai suferit atât de rău de căldură dar în tren a fost pentru prima dată! Sufocantă poate fi o conservă încinsă, care-a stat nu ştiu cât timp lângă peron. Pe orice parte te-ai întoarce, fierbinte, aer fierbinte, metal fierbinte... În maşină o mai dregi cu geamul, cu aerul, cu clima dar în tren... |
La polul opus al temperaturii, într-una din nopţile iernilor de la începutul anilor 2000, eram cu mai mulţi prieteni în tren, spre Braşov. Cum doar ceilalţi pasageri aveau somn iar aglomeraţie nu era, ne-am găsit de plimbare spre locomotivă. Am înaintat ce-am înaintat, ce-am făcut, ce n-am făcut nu mai ştiu, c-am nimerit într-un vagon gol, aparent de marfă - corespondenţă, habar nu mai am... |
Au fost două-trei de uimire secunde până am realizat că nu mai avem în faţă coridorul vagonului de pasageri iar mie, mucii-n nas şi ochii-n cap mi-au îngheţat instantaneu. A fost o lovitură de frig încât ne-am călcat în picioare să intrăm'napoi la căldură. Ne-a speriat diferenţa bruscă de temperatură, întunericul şi zgomotul mult mai puternic, care subit ne-au înconjurat. Iar eu eram primul şi împins de la spate. La fuga'napoi am avut eu ocazia să împing! |
Începând cu 1 septembrie 2006, fumatul a fost interzis în trenuri, urmare deciziei Companiei CFR - divizia Călători, în scopul respectării prevederilor Legii 349/2002 pentru prevenirea şi combaterea efectelor consumului produselor din tutun, care interzice fumatul în spaţiile închise şi în toate mijloacele de transport în comunsursa. |
PloieştiÎmprejurimiIunie 2007Sau a întoarce-o ca la PloieştisursaContextul apariţiei expresiei ţine de construirea, în intervale de timp diferite, a liniilor de cale ferată Bucureşti - Ploieşti (1872) şi Ploieşti-Predeal (1879). Motivele financiare au impus soluţia folosirii liniei deja existente între Bucureşti şi Ploieşti de care, constructorii liniei spre Predeal s-au legat direct în linia existentă, în Gara Ploieşti. |
Trenurile de la Bucureşti care mergeau spre Ardeal erau oprite în Gara Ploieşti, locomotiva era decuplată, intra pe o linie de manevră, era întoarsă pe o placă turnantă, acţionată manual, apoi direcţionată pe linia spre Predeal şi cuplată la celălalt capăt al garniturii, ultimul vagon al trenului venit de la Bucureşti, devenind primul. Când trenul pornea, acesta părea că se întoarce la Bucureşti, călătorii având un sentiment general de teamă că au plecat în direcţia greşită şi nu spre Predealsursa. |
În 1886, în Gara Ploieşti existau şapte linii de circulaţie, cinci destinate trenurilor de călători iar restul marfarelor. Nu existau linii de manevră, acestea efectuându-se pe liniile principale, fapt care determina ca schimbarea direcţiei spre Predeal ori Bucureşti să dureze probabil câteva zeci de minutesursa. |
Manevra schimbării direcţiei a fost efectuată din 1879 (anul inaugurării liniei Ploieşti - Predeal) şi până în anii 1913-1915, când a fost construit Triajul Ploieştiului, iar trenurile au ocolit oraşul intrând direct pe linia spre Predeal. Întoarcerea trenului a fost prinsă de două generaţii de călători, cu acelaşi sentiment de teamă, că au greşit destinaţia şi trenul, întipărindu-se astfel în mentalul colectiv expresia a întoarce ca la Ploieştisursa. |
Pe Valea Prahovei spre SinaiaIunie 2007 |
Darkness imprisoning meMetallica - One |
Un om politic veritabil este încheiat când este la Ghencea - Militar sau în alt cimitirMircea Geoană. |
Prima şi, deocamdată, ultima dată când am avut ocazia să călătoresc cu Săgeata Albastră a fost prin februarie 2007, câteva luni mai devreme faţă de această călătorie. A fost cea mai nefericită experienţă feroviară, pe care am avut-o până în prezent: plecasem în jur de doisprezece sau unu noaptea, de la Baia Mare spre Timişoara. Cred că au fost vreo şase ore în care, incomoditatea nocturnă a acelor scaune m-a făcut să încerc mai multe poziţii de somn decât într-un film porno. |
Calea ferată Ploieşti – Braşov a fost electrificată între anii 1965-1966, devenind prima cale ferată de această natură din ţara noastrăsursa. |
GFR - S.C. Grupul Feroviar Român S.A. - societate cu capital social integral privat, ce are ca obiect principal de activitate prestarea serviciilor de transport feroviar de mărfuri şi a serviciilor conexe transportului feroviar. Societatea şi-a început activitatea în anul 2001, ca operator de manevră iar în 2002, a debutat pe piaţa transportului feroviarsursa. În octombrie 2012, era el mai mare transportator privat de marfăsursa. |
De-a lungul istoriei Sinaia a avut trei gărisursa: Prima clădire de călători a fost inaugurată în 1879 şi, printre altele, includea un salon princiar, destinat Principelui Carol, având în vedere faptul că, la momentul respectiv, Romania încă nu era proclamată regat. Prezenţa frecventă a principelui la Sinaia, devenită din 1880 reşedintă de vară, a determinat extinderea salonului princiar cu încă o încăpere mai mare, cu scop de protocol. Extinderea a fost inaugurată în 1886 şi purta numele Gara Regelui Carol I-ulsursa. În anul 1911, ansamblul a fost demolat, excepţie extinderea anterior amintită care, în prezent, găzduieşte o colecţie de machete şi însemne feroviare. În locul clădirilor demolate a fost construită actuala gară destinată călătorilor. Între anii 1938 - 1940, extinderea este reamenajată, construindu-se astfel gara regală a lui Carol al II-lea - prima clădire vizibilă, venind dinspre Bucureşti. Aceasta era destinată exclusiv folosinţei familiei regale şi cu ocazia vizitelor unor conducatori de stat străini - în august 1975, aici a fost primit fostul preşedinte american Gerald Ford. |
Pe peronul gării Sinaia, în 29 decembrie 1933, a fost asasinat Ion Gheorghe Duca, la acel moment preşedinte al Consiliului de miniştri (prim-ministru), de către legionarii: Nicolae Constantinescu, Ion Caranica şi Doru Belimace - cunoscuţi sub denumirea de NICADORIIsursa. |
Tronsonul Câmpina - Predeal al căii ferate Ploieşti - Braşov a fost reabilitat începând cu anul 2008sursa fiind deschis circulaţiei în luna decembrie 2011sursa. Modernizarea a vizat: - aproximativ 48 de kilometri de cale ferată dublă; - şase staţii şi şase halte; - peste şapte kilometri de platforme pentru pasageri; - şase tuneluri pietonale de acces la platforme; - sistemul de semnalizare; - linia de contact pe întreaga secţiune; - implementarea unui nou sistem pentru informarea pasagerilor. |
Reabilitarea tronsonului de cale ferată Câmpina - Predeal a costat 313,4 milioane de euro dintre care, aproximativ 200 de milioane de euro au fost asigurate de Comisia Europeană prin ISPA - Instrument pentru Politici Structurale de Pre-Aderare (75%) şi de Guvernul României (25%). Restul fondurilor, respectiv circa 113 milioane de euro, au fost asigurate de la bugetul de statsursa. |
Crucea de pe Caraiman (Monumentul Eroilor)La inaugurarea din 1928, monumentul ridicat la altitudinea de 2291 m era cea mai înaltă structură metalică situată într-o zonă montană. Înălţimea totală a ansamblului este de 37,6 metri iar braţele au 14 metrisursa. |
Gara din Predeal se află la cea mai înalt punct, pe care îl atinge reţeaua de căi ferate din Româniasursa. |
Acest mic loc de incomodă meditaţie şi profundă cugetare, acest loc retras, plin de scrum şi chiştoace în colţuri, unde prin geamurile deschise, iarna vântul bagă'năuntru floconii de zăpadă, locul unde chiar şi regele îşi permite să fie vulnerabil! |
Modernizarea tronsonului Câmpina - Predeal permite circulaţia trenurilor cu viteze de 160km/hsursa. |
Spre întuneric |
Braşovul la apusIunie 2007 |
Matinale spre Baia MareIunie 2007 |
Cerul deasupra Gării Satu Mare într-o după-amiază de iunie 2007 |
Departe dar nu străinIunie 2007 |
Nu pleacă până nu dau semnalul! |
Prima menţiune documentară a Careiului, sub denumirea Villa Karull, a apărut în 1320sursa. |
14.07.2011 - Bucureşti-Constanţasursa: Prin finalizarea reabilitării a 174,4 km de linie de cale ferată şi a 102 poduri şi podeţe, durata călătoriei, în acest sezon estival, va fi de 2h 30' pentru patru trenuri Rapide (circulă fără oprire în staţiile de cale ferată din parcurs). Pentru celelalte trenuri estivale (cu 4 sau 5 opriri), durata călătoriei va fi în medie de 2h 50'. FĂRĂ COMENTARII!!! |
Spre Oradea |
Off-roadIunie 2007 |
La 9 august 1910, a avut loc primul zbor cu avionul în Oradea - un biplan confecţionat de Anton Lantzendorfer, locotenent al regimentului din localitate şi asamblat în oraş, la fabrica de trăsuri Vadz şi Grosz. Avionul era construit în sistem Farmann, avea motor Anzani şi lungimea aripilor măsura 10 metri. Construcţia sa s-a bucurat de sprijinul Primăriei, fiind puternic mediatizată în presa vremii, prin ştiri despre încercările de zbor şi dificultăţile întâmpinate, invitând totodată orădenii să admire, contra unei taxe modicesursa, |
aparatul care expus la Casa Comitatuluisursa.
Având în vedere începutul promiţător al lui Latzendorfer, autorităţile locale au încheiat un contract cu englezul G. W. Hamel pentru a efectua un zbor demonstrativ. Astfel, în 13 noiembrie 1910, acesta a realizat trei decolări, ridicându-se 200 de metri de la sol, pentru o perioadă de 15 minutesursa. |
De la cele două zboruri anterior amintite până în perioada interbelică, nu au mai fost consemnate evenimente semnificative în aviaţia orădeană. Primul aeroport cu pistă de decolare - aterizare a fost construit în stânga şoselei Oradea - Arad şi a fost deschis traficului de călători în 1938. Amplasamentul actual al aeroportului datează de după cel de-al doilea Război mondial iar betonarea pistei de aterizare a fost realizată în 1967sursa. |
Fier în linii |
Dedesubtul pieţii - iunie 2007 |
Biserica Sfântul Apostol AndreiIunie 2007 |
Biserica Sfântul Apostol AndreiIunie 2007 |
În faţa Bisericii Sfântul Apostol AndreiIunie 2007 |
Crişul Repede, OradeaIunie 2007 |
Strada Republicii, în apropierea Gării Oradea - iunie 2007 |
Clădirea Gării Oradea (stânga) a fost construită în anul 1860, în stil neogotic.
Faţada neoromanică a acesteia a fost simplificată cu ocazia reconstrucţiilor din perioada anilor 1901-1903sursa. |
Şaorma cu de toate + bere =... Cel mai rapid!Conferinţă mondială pe tema: Care este cel mai rapid lucru din lume? Primul conferenţiar - gândul! - Cum aşa? - Te gândeşti la cineva şi nici nu-ţi dai seama când o faci! - Asta aşa este. Aveţi dreptate. Al doilea - clipitul e cel mai rapid. - De ce anume? - Nici nu gândeşti când clipeşti, atât de rapid e! - Da, interesant! Al treilea - lumina! - Puteţi explica? - Da! Cum apeşi pe întrerupător, cum se umple toată camera de lumină. - Da, foarte interesant! Vă mulţumim. Al patrulea - cum să vă spun eu, după părerea mea, diareea e cel mai rapid lucru! - !!!??? (consternare) - Păi, domnilor, aseară când m-am căcat pe mine, n-am avut timp nici să mă gândesc, nici să clipesc şi nici să aprind lumina!!! |
Fără nicio legătură bolnăvicioasă între gluma anterioară, locul care apare în poze şi povestea mea, cred că primul contact pe care l-am avut cu şaorma a fost prin vara lui 2005, în Vama Veche. Plecasem de-acasă spre Bucureşti cu moştenirea familiei, Dacia 1310. Am transpirat atât de mult drumul ăla încât a trebuit să renunţ la un medalion de argint, pe care-l purtam de-o vreme la gât căci s-a înnegrit dincolo de orice albire! Din capitală am luat-o spre destinaţia însorită cu Loganul unuia dintre prieteni că dacă era să circul şi la câmpie cu Dacia, mă aruncam direct în Canal! Alea două nopţi, cât am stat în Vamă, am trăit numai şaorma - cinci sau şase. Restul e istorie, conform zicalei că băutura-i temelie iar mâncarea-i fudulie. Cu alte gânduri şi în alte condiţii, fără să fie nevoie să mă arunc în Canal ori să transpir abundent, am revenit în Vamă abia prin 2012 iar de data asta a fost romantic :D |
Lucrările de la Staţia CFR Oradea au fost începute în luna august 2005 şi au fost încheiate în luna octombrie a anului 2007sursa. |
În planul de modernizare a fost cuprinsă clădirea de călători, unde a fost înlocuită învelitoarea, au fost realizate compartimentări uşoare, zugrăveli lavabile, placaje din piatră naturală, pardoseli de mozaic şi finisajesursa. |
Garniturile de tren Siemens Desiro, denumite Săgeata Albastră au fost achiziţionate de C.F.R. începând cu anul 2003, în scopul creşterii reţelei române InterCitysursa. |
Pe lângă lucrările de construcţie, au fost efectuate lucrări de instalaţii termice şi de ventilaţie, precum şi un sistem de telecomunicaţii adecvat pentru deservirea publicului călătorsursa. |
De asemenea, au mai fost realizate lucrări de instalaţii electrice, fiind înlocuite corpurile de iluminat interioare şi exterioare, la peronul liniei I, circuitele electrice şi racordurile electrice de joasă tensiunesursa. |
A fost realizată alimentarea cu apă rece şi caldă, evacuarea apelor uzate menajere aferente clădirii de călători şi reţelele exterioare de apă-canalsursa. |
Lucrările au vizat redistribuirea şi optimizarea ocupării spaţiilor, refacerea şi înlocuirea stratului de uzură al peronului liniei I, iar la copertina peronului principal s-au efectuat reparaţii şi înlocuiri ale învelitoriisursa. |
Puteţi vizualiza panorama alcătuită din poza curentă şi următoarele două, aici. |
Încăperile situate la parterul clădirii centrale, care aveau următoarele destinaţii: bagaje de mână, şef staţie adjunct, sala de aşteptare la clasa II, "Mama şi copilul", sala de aşteptare clasa I şi-au schimbat destinaţiile, fiind înfiinţate în locul lor spaţii comercialesursa. |
În condiţiile anterior amintite a fost realizat un front comercial la peronul liniei 1, fragmentat de holurile de intrare şi ieşire dintre peronul liniei 1 şi piaţa gării - conform normelor europene, nu mai sunt prevăzute încăperi cu rolul exclusiv de sală de aşteptare, acesta fiind preluat, în parte, de respectivele spaţii comercialesursa. |
Cel mai delicios instantaneu din întreaga colecţie |
Kâinesc biznis |
Gara de Nord, Bucureşti - capăt de linie |