Constanţa a reintrat în stăpânire română la 23 noiembrie 1878, noul prefect numit fiind Remus Opreanusursa.
Pe strada Remus Opreanu se află clădirea Statului Major al Forţelor Navale. |
Administraţia română primise de la cea rusă patru registre, două dosare, câteva recipise de bani şi nouă clădiri: prefectura, vama, închisoarea, trei prăvălii, o moară, grădina publică Beredie şi un spital. De la turci am moştenit hotelurile Bizanţ şi Danubiu, rebotezat Metropol, unde a poposit pentru a înnopta domnitorul A.I. Cuza, în mai 1864, în drumul spre Constantinopolsursa. |
Ieşirea din Constanţa spre Agigea pe Drumul Naţional 39 (European 87)
Mai 2007 |
În sens invers |
Pe faleză, fotografiind fotografulIulie 2007 |
Câteva sfaturi de la un maestruPăcat că maestrul nu avea aparat foto iar fotograful nu înţelegea româneşte |
Apropiindu-mă de CazinouIulie 2007 |
Cazinoul este monument istoric de importanţă naţională şi a fost ridicat pe locul unei construcţii din paiantă şi lemn (cazinăsursa), distrusă de o furtună, în anul 1891sursa. Aici erau găzduite spectacole de teatru ori baluri, fiind un loc de recreere pentru turişti. [paiantă - construcţie a pereţilor caselor, alcătuită dintr-un schelet de lemn având golurile umplute cu diferite materiale] |
Furtuna dezlănţuită în iarna anului 1891 a distrus o parte din acoperiş şi un perete al faţadei vechii construcţii. Expertizele au propus demolarea acesteia, propunere aprobată de consiliul comunal la 29 ianuarie 1892sursa. |
Puteţi vizualiza panorama alcătuită din poza curentă şi următoarele patru, aici. Construcţia noului edificiu a început în anul 1904, inaugurarea având loc în anul 1910. Lucrări de restaurare şi modernizare ale Cazinoului au fost efectuate în anii 1937, de către proiectantul Daniel Renard şi în 1986, de către un colectiv de artişti plastici alcătuit din Sorin Dumitru, Gheorge Firca, Ioan Miturca, Nae Mira şi Nicolae Moldoveanusursa. |
În ianuarie 2006, Primăria Constanţa demara procedura de concesionare a cazinoului, iar la două etape de licitaţie internaţională, anunţate în presă şi prin jurnalul Comunităţii Europene, a participat o singură firmăsursa. În iunie 2007, presa anunţa despre concesionarea, pentru o perioada de 49 de ani, a cazinoului din Constanţa firmei Queen care administra şi cazinoul Casa Vernescu din Bucureşti dar şi o reţea de cazinouri de lux în toată lumea, inclusiv în România (conform altei surse, era vorba despre compania israeliană Qeenco Leisure International, operator internaţional ce deţinea cazinouri de lux în întreaga lume, fiind singura firmă interesată de cazinou, la acel momentsursa). |
Data de 28 mai 2008 a fost ultima când publicul a putut vizita cazinoul obosit. Clădirea urma să intre în renovare, conform declaraţiilor arhitectului francez Cristophe Herbert, la prezentarea oficială a proiectului de renovare, acestea urmând să fie terminate în 2010, la un secol de la inaugurare a cazinoului. În urma contractului de concesiune dintre proprietar - Primăria Constanţa şi compania israeliană QueenCo Leisure International, municipalitatea urma să obţină o rentă anuală de 140000 de euro. Compania israeliană urma să investească în renovare 15 milioane de euro, pe care să-i recupereze în cinci anisursa. |
Proiectul de renovare lansat în 2008 trebuia să transforme cazinoul într-un centru de divertisment de avergură internaţională, cel mai mare cazinou din România, cu 25 mese de joc şi 250 sloturi, două restaurante cu specific asiatic şi franţuzesc, terasă, bar şi sală de spectacolesursa. După cheltuirea sumei de 2 milioane de euro prin începerea reabilitării clădirii, compania israeliană a renunţat la investiţiesursa iar în 2011 Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului a preluat clădirea cazinoului în vederea renovării. Ulterior, aceasta urma să revină în administrarea autorităţii localesursa. |
În toamna anului 2012, cazinoul a revenit în administrarea Consiliului local Constanţa din cauza faptului că Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului nu a mai avut posibilitatea financiară de a susţine investiţia renovării acestuiasursa. |
Din resursele financiare necesare la momentul preluării cazinoului de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului respectiv, 40 de milioane de lei, a fost alocată suma de zece milioane care, a scăzut la şapte, urmare primei reduceri de buget a ministerului, de la începutul anului 2012sursa. |
Macarale din Portul Constanţa fotografiate de pe terasa localului Vraja Mării |
În 1857, autorităţile turce concesionează construirea portului Constanţa şi a căii ferate Cernavodă - Constanţa companiei engleze Danube and Black Sea Railway and Kustendge Harbour Company Ltd. Portul Constanţa a beneficiat astfel, pentru prima dată, de amenajări şi dotări relativ moderne. După Războiul de Independenţă (1878), Dobrogea revine României, apărând primele preocupări pentru construirea unui port care urma să valorifice poziţia strategică a Constanţeisursa. |
Guralivul |
Leneşul |
TemerarulSau o fi tot leneşul? |
La 16 octombrie 1896 a avut loc inaugurarea oficială a lucrărilor de construcţie şi modernizare a portului. În piatra de temelie a fost depus, de către Regele Carol I, documentul care consfinţea întemeierea unui port la ţărmurile vechiului Pont Euxin, unde din veacurile cele mai îndepartate comerţul a găsit un loc de adăpost, unde atâtea monumente istorice ne aduc aminte vechea dominaţie a strămoşilor noştri romani şi unde s-a sfârşit poetul Ovidiusursa. |
Ca primă măsură de emancipare a Constanţei, în 1878, începea iluminatul portului şi oraşului cu 46 de lămpi. Două săptămâni mai târziu, primul consiliu comunal a aprobat creşterea numărului de lămpi cu încă 30. Trecuseră 25 de ani de când Bucureştiul devenise primul oraş din lume iluminat cu petrol lampant, urmat îndeaproape de Ploieşti, Brăila (1860), Turnu Severin, Tg. Jiu (1861), Câmpina, Râmnicu Sărat, Târgovişte şi Iaşi (1867)sursa. |
Separat dar împreună |
Puteţi vizualiza panorama alcătuită din poza curentă şi următoarele trei, aici. |
De la picioarele lui Saligny spre Marea Neagră şi Portul Constanţa |
Lucrările portuare au început după proiectul inginerului I.B. Cantacuzino, continuând cu modificările propuse inginerii Gheorghe Duca şi Anghel Saligny. În 1899, conducerea lucrărilor a fost preluată de Saligny. Până în 1909 (anul inaugurării oficiale a portului), s-au efectuat lucrări de dragaj, au fost ridicate digurile de larg, de intrare, de sud şi cheiurile, au fost construite şase bazine, rezervoarele de petrol şi silozurile. Pornind de la aceste dotări, portul Constanţa a operat în 1911 peste 1,4 milioane tone mărfurisursa. |
Portul ConstanţaPoarta 1 şi clădirea Autorităţii Navale Române |
Detaliu al statuii care îl înfăţişează pe Anghel Saligny. Lucrarea a fost realizatăsursa de sculptorul român Oscar Han (1891 - 1976). Lucrarea este inclusă în Lista monumentelor istorice din judeţul Constanţa - municipiul Constanţasursa. |
La 26 octombrie 2012, în zona de promenadă Vraja Mării - Cazino - Port Tomis s-a desfăşurat evenimentul de promovare organizat cu ocazia începerii lucrărilor de construcţii aferente proiectului Restaurarea şi reamenajarea promenadei şi a spaţiilor verzi din zona Vraja Mării - Cazino - Port Tomis, derulat prin Programul Operaţional Regional 2007-2013sursa. |
Proiectul Restaurarea şi reamenajarea promenadei şi a spaţiilor verzi din zona Vraja Mării - Cazino - Port Tomis are drept scop restaurarea şi reamenajarea promenadei şi a spaţiilor verzi din zona Vraja Mării - Cazino - Port Tomis prin executarea următoarelor lucrări: reparaţii şi refacere ziduri de sprijin, parapet metalic, balustradă, bolarzi retractabili, reţele edilitare, amenajare alee promenadă faleză, modernizare alei pietonale în parc şi zid de sprijin, mobilarea cu mobilier urban şi amenajare spaţii verzisursa. |
Constanţa capetele să le pierdem ne-a făcut ;) |
Moscheea Mahmud al II-lea(cunoscută şi sub denumirile de Moscheea Mare sau Carol I sau Centrală)Moscheea reprezintă principalul edificiu al cultului musulman şi a fost construit de statul român, ca donaţie a regelui Carol I, fiind cunoscut de enoriaşii musulmani sub denumirea de Kiral Camii - Geamia Regelui. Moscheea a fost ridicată în locul geamiei (biserică) Mahmud din care s-a păstrat mihrabul - nişa unde oficiază imamulsursa. |
Moscheea se află pe strada Crângului iar fotografia este realizată de pe strada Revoluţiei din 22 Decembrie 1989. Deasupra porţii principale se află o inscripţie în limba arabă cu semnificaţia: Rugăciunea (As-Salat) este orânduită pentru drept credincioşi la timpurile hotărâte.sursa. Minaretul are o înălţime de aproximativ 47 de metri iar în interiorul acestuia se află o scară în formă de spirală cu 140 de trepte. Sala de rugăciune are 14 pe 14 metri iar balconul destinat femeilor musulmane are lungimea de 14 metri şi lăţimea de 3 metrisursa. În interiorul moscheii de află şi cel mai mare covor oriental din ţară, cu o suprafaţă de 144 m2 şi o masă de 490 kilogramesursa. În urmă cu 200 de ani, covorul a fost dăruit de sultanul Abdul Hamid (1876 - 1909)sursa moscheii de pe insula Ada-Kaleh, aflată pe Dunăre, în amonte de Porţile de Fier II. După ce insula a fost acoperită de ape, urmare construirii barajului amintit, covorul a fost donat musulmanilor din Dobrogea. Covorul a fost lucrat manual de o tânără, timp de 17 ani, în renumitul centru de artizanat Hereke, aflat în Turciasursa. |
Simbol al islamului, semiluna se află atât în vârful minaretului cât şi al cupolei (în imagine). |
Nu bănuiam ce ne aştepta după coborârea spre port :DIulie 2007 |
Inaugurarea moscheii avut loc la 31 mai 1913, în prezenţa regelui Carol I şi reginei Elisabeta, a ministrului de interne (ad-interim la Culte şi Instrucţiune Publică) - Take Ionescu şi a oficialităţilor locale. La eveniment au mai asistat reprezentantul sultanului Mohamend al V-lea, ministrul otoman la Cadastrului - Esad Efendi, ministrul Turciei la Bucureşti - Seffa Bez şi consulul general la Constanţa - Cadri Beysursa. |
Prin Legea nr. 382 din 28 septembrie 2004 privind instituirea Zilei Aviaţiei Române şi a Zilei Marinei Române, ziua de 15 august a fost instituită Ziua Marinei Românesursa. |
La finalul anului 2007, SC Tomis Marina Management SRL Bucureşti a demarat lucrările de amenajare a portului turistic Tomis. Proiectul viza amenajarea digurilor şi cheiurilor ce delimitează portul, în scopul măririi capacităţii de primire a ambarcaţiunilor de agrement, amenajarea edilitară a zonei, de jur - împrejurul acvatoriului portuar şi a promenadei urmând a fi amplasate terase. Lucrările urmau să fie finalizate la data de 31 mai 2008sursa. |
! ! ! R O C K E T ! ! ! |
Nu cunosc dacă lucrările din Portul Tomis au fost finalizate la data menţionată anterior însă, în vara lui 2012, când am revenit pe aceste locuri (având şi ocazia de vizita Cazinoul) am găsit o imagine cu totul îmbunătăţită faţă de amintirile anului 2007. Condorul nu mai era! |
Prin Legea nr. 96 din 20 mai 1998 privind proclamarea Zilei Drapelului Naţional, ziua de 26 iunie a fost proclamată Ziua drapelului naţionalsursa. |
În stânga, scheletul hotelului ridicat de firma italiană SC Satu & Fase SRL, reprezentată la începutul anilor 2000 de Santoni Tullio, pe terenul Yachting Clubului Constanţa. Lucrările au stagnat în anul 2005sursa. |
Situat la 1200 m nord de Portul Constanta, Portul turistic Tomis are o suprafaţă totală ocupată de port de circa 200000 m2, din care 17000 m2 reprezintă platforma betonată de-a lungul cheiurilor. Suprafaţa ocupată de port se află în proprietatea Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime Constanţa. În configuraţia actuală (este vorba de anul 2003), portul Tomis a fost realizat la începutul anilor '60sursa. |
Concurenţa |
Numele Mării Negre, primit în secolul al XV-lea, este legat de mai multe legende care, spun că este foarte periculoasă, că în largul ei furtunile se iscă foarte uşor şi sunt foarte violente. O explicaţie logică este legată de poziţionarea geografică: romanii au numit-o Pontus Euxinus iar turcii - Karadeniz, adică marea întunecată, de miazănoapte, pentru că era situată la nord de Imperiul Otoman. Pe de altă parte, aceştia au numit Marea Mediterană - Akdeniz, adică marea albă, luminoasă, pentru că era situată la sudsursa. |
Fundul Mării Negre este considerat un loc de fosilizare extrem de interesant, datorită lipsei oxigenului la adâncimi mai mari de 200 de metri, situaţie în care, toate epavele care au ajuns acolo de-a lungul timpului au fost perfect conservatesursa. |
În 2010, presasursa sursa sursa anunţa că cercetători britanici ai Universităţii din Leeds au descoperit un râu care curge pe fundul Mării Negre. Conform estimărilor debitului, dacă ar fi fost un râu de suprafaţă, ar fi fost al şaselea râu ca mărime de pe Pământ: de 350 de ori mai mare decât al Tamisei, cu o viteză de curgere de 6,5 km/h şi un volum de 22000 m3/s - de zece ori mai mult decât cel mai mare fluviu din Europa, Rinul. |
În unele porţiuni, râul "submarin" atinge 35 de metri adâncime şi peste 800 de metri lăţime. Acesta "izvoreşte" din Marea Mediterană, traversează Strâmtoarea Bosfor şi se "varsă" undeva în Marea Neagră. |
Marea Neagră are o suprafaţă de 413488 km2, o adâncime medie de 1271 metri şi o adâncime maximă de 2258 metrisursa. |
Portul Tomis a fost conceput pentru agrement nautic şi dispune de lucrări de infrastructură, diguri de protecţie, construcţii de acostare, teritoriu portuar, platforme, amenajare a falezei şi instalaţii diverse. În anul 2003, digurile de adăpostire şi gura de acces nu mai asigurau reducerea suficientă a înălţimii valurilor în acvatoriu implicit, siguranţa navigaţiei şi a staţionării ambarcaţiunilor. Proiectul Amenajarea complexă a portului turistic Tomis viza: - amenajarea gurii de acces pentru limitarea propagării valurilor; - reparaţii ale construcţiilor de adăpostire existente; - compartimentarea acvatoriului; - lucrări de dragaj; - dispunerea de apuntamente pentru acostarea ambarcaţiunilor; - mijloace de amaraj, dotări cu prize de apa şi electricitate; - amenajarea platformelor; - plan înclinat şi biga de ridicare/coborâre a ambarcaţiunilor; - spaţii de depozitare temporară şi adăpostire pe timp de iarnă a navelor; - alimentarea cu carburanţi; - parcări auto; - clădiri administrative, comerciale; - grupuri sanitare, spălătorie. Capacitatea portului va fi de circa 325 de ambarcaţiuni de diferite mărimisursa. |
Cine ştie ce poveşti mai spunea marinarul? |
M-a distrat mulţimea abţibildurilor cu condor lipite pe un vaporaş numit Condor |
When nothing goes right... Go left!sursa |
Undeva, cândva pe Marea NeagrăŞeful lucrărilor de sistematizare şi extindere a Portului Constanţa a fost inginerul bucureştean Mircea Ulubeanu (1912 - 2005)sursa. În perioada socialistă economia era un o cerinţă impusă proiectului, inginerul aflându-se în faţa dilemei de a găsi cu bani puţini o soluţie pentru apărarea ţărmului faţă de acţiunea valurilor. Inspirându-se din forma ciorchinelui de strugure, inginerul a inventat stabilopodul. În experimentele de laborator au fost testate atât efectul valurilor asupra blocurilor de beton şi eficienţa acestora în apărarea digurilor cât şi diverse terminaţii ale capetelor stabilopozilor: rotunde, pătrate şi triunghiulare. Dintre toate, ultima varianta era optimă deoarece asigura cea mai bună agăţare a stabilopozilor unii de ceilalţi, oferind şi spaţiu, care permitea spargerea valurilor. În anul 1965 invenţia a fost brevetată în România iar apoi în Anglia, Germania, Franţa, India, Italia şi Japonia. |
În anul inaugurării cazinoului (1910), construcţia a costat, în banii vremii, 1433050 de leisursa. |
Clădirea Statului Major al Forţelor Navale |
Autoritatea Navală Română(clădirea turn din partea dreaptă) |
Proiectul Moscheii Mahmud al II-lea aparţine inginerului Gogu Constantinescu, iar execuţia arhitectului Victor Ştefănescu. Aceasta a fost prima construcţie din beton armat şi cărămidă din Româniasursa. |
Spre mal |
Conform declaraţiilor din 2012 ale primarului Constanţei, structura nefinalizată a hotelului (centru-stânga) a fost preluată de o companie turcească şi una din Cipru care, au semnat contract cu Hilton. Lucrările ar urma să înceapă în primăvara lui 2013, investiţia ridicându-se la 7 - 8 milioane de eurosursa. |